Στμ: Πάνω σε μια κουβέντα που έχει ανοίξει σε προηγούμενο άρθρο, δεν υποστηρίζουμε ότι ο νεοφιλελευθερισμός δεν προσπαθεί και δεν έχει εμπλακεί στον καθορισμό των προτεραιοτήτων και του προσανατολισμού προς την ενσωμάτωση και απο-ριζοσπαστικοποίηση του λοατκι κινήματος σε Μέση Ανατολή, Αφρική και Ασία (φυσικά και στο δυτικό κόσμο). Παρόλα αυτά το συγκεκριμένο άρθρο δίνει την οπτική του διεθνιστικού δεσμού που ενώνει τους λοατκι αγώνες και συχνά δίνει δύναμη και υποστήριξη στα κινήματα, χωρίς να ξεχνιέται βέβαια το ιδιαίτερο πολιτισμικό πλαίσιο κάθε τόπου, πόσο μάλλον οι ιδιαίτερες κοινωνικές, ταξικές, κλπ διαφορές που υπάρχουν. Πιο πολύ μια οπτική που χτυπάει απόψεις περί "εισαγόμενων" ομοφυλόφιλων, που εξαφανίζονται μαγικά μαζί με τον καπιταλισμό.
Η διασφάλιση των λοατκι δικαιωμάτων στην περιοχή είναι μια ηθική ευθύνη και θα έπρεπε να αντανακλά τη διαφορετικότητα στην περιοχή, λέει ο Sa'ed Atshan.
Είναι δυνατόν να υπάρξει μια Μέση Ανατολή και μια Βόρεια Αφρική όπου τα δικαιώματα λεσβιών, ομοφυλόφιλων, αμφιφυλόφιλων, τρανς και queer ατόμων και κοινοτήτων είναι προστατευμένα;
Η απάντησή μου είναι ένα ηχηρό ναι. Όποιος ενδιαφέρεται για την περιοχή και τη θεμελιώδη αξιοπρέπεια των κατοίκων της έχει την ευθύνη να τα διασφαλίσει.
Σε αντίθεση με την κοινή γνώμη, τα λοατκι κινήματα είναι υπαρκτά στη Μέση Ανατολή,παρόλο που αντιμετωπίζουν έναν αριθμό φοβερών προκλήσεων. Έχοντας υπάρξει ακτιβιστής του queer κινήματος στην Παλαιστίνη, και έχοντας βασίσει τη δουλειά μου στην προώθηση του ενδιαφέροντος, στις ΗΠΑ, για τους αγώνες των queer ατόμων στην Παλαιστίνη, κατανοώ τις άπειρες δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι ακτιβιστές.
Για παράδειγμα, πρέπει να ξεφύγουμε από τις δαγκάνες των κατηγοριών πως τέτοια κινήματα είναι προϊόν του δυτικού πολιτισμικού ιμπεριαλισμού. Πως η κατηγορία "ομοφυλόφιλος"και η κοινωνικο-πολιτικοποίηση της λοατ ταυτότητας είναι ένα ιδιαίτερα δυτικό φαινόμενο επιβεβλημένο στην περιοχή. Είναι αποκαρδιωτικό να ακούγονται τόσο απλουστευτικές κατηγορίες. Τέτοια κινήματα είναι αναπόσπαστα από την περιοχή.
Γιατί δεν προσπαθούμε να σπάσουμε αυτά τα σύνορα Ανατολή-Δύση; Ζούμε σε παγκοσμιοποίηση, έναν πανεθνικό κόσμο με εικονικούς (διαδικτυακούς) χώρους συνάντησης. Οι άνθρωποι ανταλλάσσουν ιδέες σε όλο τον κόσμο. Δεν νιώθω άνετα με αυτές τις ιδέες που επανεισάγονται, περί Δύσης και Ανατολής. Δεν είναι απαραίτητα καταναγκαστικά όλα όσα προέρχονται από τη Δύση.
Να υποστηρίζεται πως επειδή προσδιορίζομαι ως ομοφυλόφιλος είμαι ξεπουλημένος σε κάποιου είδους δυτικό σεξουαλικό ιμπεριαλιστικό σχέδιο είναι προβληματικό. Το λοατ κίνημα στη Μέση Ανατολή πρέπει να ασχοληθεί με το ζήτημα, και να επιμείνει πως το να έχεις συνομιλητές στο δυτικό κόσμο δε σημαίνει πως "μολυνόμαστε" από αυτούς.
Σημαντικό να θυμόμαστε ότι τέτοια κινήματα είναι αναπόσπαστα από τις χώρες και τα τοπικά πλαίσια. Δεν είναι η ομοφυλοφιλία εισαγόμενη από τη Δύση στη Μ.Ανατολή αλλά η ομοφοβία.
Όταν οι δυτικές δυνάμεις αποίκισαν τη Μ.Ανατολή, κι επίσης την Αφρική και Ν.Ασιά, μας βρήκαν υπερβολικά ανοιχτούς σεξουαλικά, πολύ δεκτικούς στην ομοφυλοφιλία και απαραίτητο να μας εκπολιτίσουν. Πολύ ομοφοβικοί νόμοι στην περιοχή επιβλήθηκαν από τους Βρετανούς.
Τα κινήματα μας αντιμετωπίζουν επίσης τοπικές προκλήσεις όπως: υψηλή ανεργία, φτώχεια, διαφθορά, αυταρχικά και απολυταρχικά καθεστώτα, εξτρεμιστικά κινήματα, συγκρούσεις και βίαιες δυτικές επεμβάσεις.
Μερικές φορές το να μιλάς για λοατ δικαιώματα σε τέτοια πλαίσια μοιάζει πολυτέλεια. Κάποιοι λένε πως δεν είναι προτεραιότητα. Είμαι Παλαιστίνιος κι είμαι επίσης λοατκι ακτιβιστής. Η απάντηση πρέπει να είναι πως όλες οι μορφές καταπίεσης διαπλέκονται.
Ας πάρουμε το παλαιστινιακό γυναικείο κίνημα ως έμπνευση. Δεν μπορεί να διαχωριστεί η μάχη για εθνική ανεξαρτησία από τους αγώνες των γυναικών για απελευθέρωση. Είναι άρρηκτα συνδεδεμένα.
Παρομοίως, η παλαιστινιακή ελευθερία και η σεξουαλική απελευθέρωση δεν μπορούν να αποσυνδεθούν. Τα λοατ δικαιώματα είναι προτεραιότητα, όχι πολυτέλεια. Δεν είναι πολυτέλεια όταν μια λεσβία εξαναγκάζεται από την οικογένειά της να παντρευτεί. Αυτό σημαίνει πως για το υπόλοιπο της ζωής της πρόκειται να υφίσταται συζυγικό βιασμό. Για μια γυναίκα που πρόκειται να υποστεί εξαναγκασμό είναι ένα επείγον ζήτημα.
Η ομοφοβία είναι αληθινή. Σκοτώνει σώματα, σκοτώνει πνεύματα. Δεν μπορούμε να χτίσουμε δημοκρατικές, πλουραλιστικές, υγιείς, ανοιχτές κοινωνίες όταν οι ευάλωτοι πληθυσμοί περιθωριοποιούνται με τέτοιο τρόπο. Αρνούμαι την ιδέα περί πολυτέλειας.
Λέγοντας αυτά, είμαι θετικός ότι θα υπάρξει αληθινή πρόοδος όσο ακόμα ζω. Δεν έχουμε την πολυτέλεια να απελπιστούμε. Η ελπίδα είναι αυτό που διατηρεί τη ζωή. Πάντα είμαι αισιόδοξος.
Παρά τα απαιτητικά πλαίσια, τις τελευταίες δεκαετίες υπάρχει μια αύξηση σε όλη την περιοχή από λοατκι που δημιουργούν συλλογικότητες. Έχουν υπάρξει νίκες. Μια από αυτές είναι η Helem – που σημαίνει όνειρο στα αραβικά- η παλιότερη λοατκι οργάνωση στον αραβικό κόσμο, βασισμένη στο Beirut.
Πρόσφατα, η Helem πίεσε με επιτυχία την Ψυχιατρική Ένωση του Λιβάνου να αντιταχθεί στην ιδέα ότι η ομοφυλοφιλία είναι ψυχική ασθένεια. Αυτό έχει σημασία για την περιοχή αφού το λιβανέζικο ιατρικό κατεστημένο χαίρει εκτίμησης. Ο τυνήσιος ισλαμιστής ηγέτης Rached Ghannouchi, είπε επίσης ότι η ομοφυλοφιλία θα πρέπει να αποποινικοποιηθεί. Πρέπει να αναγνωρίσουμε αυτές τις θετικές εξελίξεις.
Έπειτα υπάρχουν άνθρωποι όπως η θεία μου, Laila Atshan, ψυχολόγος στην Παλαιστίνη. Είναι ετεροφυλόφιλη αλλά τεράστια υποστηρίκτρια των λοατκι δικαιωμάτων. Μερικά χρόνια πριν βρισκόταν σε ένα συνέδριο, στο Σουδάν, για θεραπευτές ψυχικής υγείας από όλο τον αραβικό κόσμο.
Έπειτα υπάρχουν άνθρωποι όπως η θεία μου, Laila Atshan, ψυχολόγος στην Παλαιστίνη. Είναι ετεροφυλόφιλη αλλά τεράστια υποστηρίκτρια των λοατκι δικαιωμάτων. Μερικά χρόνια πριν βρισκόταν σε ένα συνέδριο, στο Σουδάν, για θεραπευτές ψυχικής υγείας από όλο τον αραβικό κόσμο.
Ένας από τους ομιλητές, ένας ψυχίατρος, αναφέρθηκε στο πώς μετατρέπεις ασθενείς από ομοφυλόφιλους σε ετεροφυλόφιλους- πώς να τους "επισκευάσεις". Η θεία μου σηκώθηκε κι είπε μπροστά σε εκατοντάδες κόσμου: "Έχω μια ερώτηση. Είμαι τυφλή. Είμαι εντελώς τυφλή από τη γέννησή μου. Ποιος από εσάς θα με κάνει να δω;" Έκανε παύση και επανέλαβε την ερώτηση.
"Όποιος μπορεί να με κάνει να βλέπω μπορεί να κάνει έναν ομοφυλόφιλο ετεροφυλόφιλο. Ως θεραπευτές ψυχικής υγείας πρέπει να υποστηρίξουμε τα ανθρώπινα δικαιώματα και τη διαφορετικότητα. Είναι ευθύνη μας να βοηθήσουμε τους ασθενείς να απολαύσουν και να αποδεχτούν αυτό που είναι" είπε και δέχτηκε επευφημίες.
Ο κόσμος την ευχαρίστησε αργότερα. Μου είπε πως αυτό έδωσε ελπίδα σε πολλούς που βρήκαν προβληματική τη συγκεκριμένη συζήτηση. Η νεότερη γενιά της περιοχής θα είναι πολύ πιο ανοιχτή σε ήρεμες συζητήσεις για τη σεξουαλικότητα, χάρη στο διαδίκτυο και φιλο-queer εικόνες που κάνουν το γύρο του κόσμου.
Σε αυτό το πνεύμα διοργάνωσα μια συνδιάσκεψη τον Απρίλιο στο Πανεπιστήμιο Brown των ΗΠΑ όπου διδάσκω, με τίτλο Σεξουαλικότητες και Queer φαντασιακά στη Μέση Ανατολή.
Ήταν μια συνδιάσκεψη για ανθρώπους παθιασμένους με την υποστήριξη των λοατκι κινημάτων σε Μ.Ανατολή και Β.Αφρική.
Καλέσαμε μια ποικιλία ατόμων για να γίνει δυνατός ο πολύπλευρος διάλογος μεταξύ ακαδημαϊκών και μη. Συμπεριλήφθηκαν καλλιτέχνες, συγγραφείς, ακτιβιστές για τα ανθρώπινα δικαιώματα, δημοσιογράφοι, κινηματογραφιστές και θρησκευτικοί ηγέτες.
Η συνδιάσκεψη στόχευε να ενθαρρύνει τους ακαδημαϊκούς να παρέχουν γνώση που ενημερώνει τους επαγγελματίες, και η δουλειά των ατόμων να τροφοδοτήσει τους ακαδημαϊκούς.
Η ποικιλία περιοχών σίγουρα δημιουργεί διαφορές ανάμεσα στα κινήματα. Επηρεάζει πώς τα άτομα αυτοπροσδιορίζονται ως queer, και πως αυτή η ταυτότητα περιπλέκεται με άλλες. Γι'αυτό και οι λέξεις σεξουαλικότητες και φαντασιακά μπήκαν σε πληθυντικό αριθμό στον τίτλο.
Κατά τη διάρκειά της συνδιάσκεψης έγιναν πλούσιες συζητήσεις για τον τρόπο με τον οποίο οι τοπικές κοινωνίες θα ασχοληθούν με την λοατκι απελευθέρωση. Διαδικτυακά υπάρχει βιντεοσκοπημένη ολόκληρη.
Ελπίζουμε να μας συντροφεύσετε στον οραματισμό για την λοατκι απελευθέρωση στη Μ.Ανατολή.
"Όποιος μπορεί να με κάνει να βλέπω μπορεί να κάνει έναν ομοφυλόφιλο ετεροφυλόφιλο. Ως θεραπευτές ψυχικής υγείας πρέπει να υποστηρίξουμε τα ανθρώπινα δικαιώματα και τη διαφορετικότητα. Είναι ευθύνη μας να βοηθήσουμε τους ασθενείς να απολαύσουν και να αποδεχτούν αυτό που είναι" είπε και δέχτηκε επευφημίες.
Ο κόσμος την ευχαρίστησε αργότερα. Μου είπε πως αυτό έδωσε ελπίδα σε πολλούς που βρήκαν προβληματική τη συγκεκριμένη συζήτηση. Η νεότερη γενιά της περιοχής θα είναι πολύ πιο ανοιχτή σε ήρεμες συζητήσεις για τη σεξουαλικότητα, χάρη στο διαδίκτυο και φιλο-queer εικόνες που κάνουν το γύρο του κόσμου.
Σε αυτό το πνεύμα διοργάνωσα μια συνδιάσκεψη τον Απρίλιο στο Πανεπιστήμιο Brown των ΗΠΑ όπου διδάσκω, με τίτλο Σεξουαλικότητες και Queer φαντασιακά στη Μέση Ανατολή.
Ήταν μια συνδιάσκεψη για ανθρώπους παθιασμένους με την υποστήριξη των λοατκι κινημάτων σε Μ.Ανατολή και Β.Αφρική.
Καλέσαμε μια ποικιλία ατόμων για να γίνει δυνατός ο πολύπλευρος διάλογος μεταξύ ακαδημαϊκών και μη. Συμπεριλήφθηκαν καλλιτέχνες, συγγραφείς, ακτιβιστές για τα ανθρώπινα δικαιώματα, δημοσιογράφοι, κινηματογραφιστές και θρησκευτικοί ηγέτες.
Η συνδιάσκεψη στόχευε να ενθαρρύνει τους ακαδημαϊκούς να παρέχουν γνώση που ενημερώνει τους επαγγελματίες, και η δουλειά των ατόμων να τροφοδοτήσει τους ακαδημαϊκούς.
Η ποικιλία περιοχών σίγουρα δημιουργεί διαφορές ανάμεσα στα κινήματα. Επηρεάζει πώς τα άτομα αυτοπροσδιορίζονται ως queer, και πως αυτή η ταυτότητα περιπλέκεται με άλλες. Γι'αυτό και οι λέξεις σεξουαλικότητες και φαντασιακά μπήκαν σε πληθυντικό αριθμό στον τίτλο.
Κατά τη διάρκειά της συνδιάσκεψης έγιναν πλούσιες συζητήσεις για τον τρόπο με τον οποίο οι τοπικές κοινωνίες θα ασχοληθούν με την λοατκι απελευθέρωση. Διαδικτυακά υπάρχει βιντεοσκοπημένη ολόκληρη.
Ελπίζουμε να μας συντροφεύσετε στον οραματισμό για την λοατκι απελευθέρωση στη Μ.Ανατολή.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου